Bestil en arkivundersøgelse
Bestil en arkivundersøgelse hos Frederikshavn Stadsarkiv i forbindelse med f.eks. slægtsforskning eller andre historiske undersøgelser.

Sådan bestiller du en arkivundersøgelse
- Anvend knappen nedenfor. Du vil blive bedt om at logge ind med MitID.
- Skriv "Bestilling af arkivundersøgelse" i emnefeltet.
- Angiv dit telefonnummer eller mail - hvis vi har brug for flere oplysninger.
- Angiv formålet med undersøgelsen - i tilfælde af, at du skal anmode om tilladelse til at se ikke-umiddelbart tilgængelige arkivalier.
- Angiv præcist hvad du gerne vil have undersøgt, f.eks.:
- fysiske arkivalier eller arkivserier, der ønskes undersøgt for konkrete oplysninger.
- digitale arkivalier, der ønskes undersøgt for konkrete oplysninger.
- Angiv evt. registreringsnummer fra Arkiv.dk. Se afsnit nedenfor.
Jo flere oplysninger du kan forsyne os med fra starten, jo nemmere bliver det for os at finde de rigtige oplysninger til dig.
Du kan hjælpe os på vej ved at finde registreringsnummeret for den arkivserie, du ønsker oplysninger fra. Det finder du nemt ved at søge registreringen frem i Arkiv.dk og finde det nummer, der står øverst, når du er inde på registreringen. Herefter skal du gå ned i feltet "Yderligere indhold", hvor du kan trykke "Fold alt ud" og finde det løbenummer, der står ud for de arkivalier, du gerne vil have undersøgt.
Hvis det drejer sig om bestilling af en slægtsforskningsundersøgelse, så har vi brug for så mange af de oplysninger, der allerede kendes til, på hver enkelt person der eftersøges:
-
- Navn på den søgte person (fulde navn samt eventuelt tidligere navne)
- Hvornår har personen opholdt sig i kommunen?
- Personens fødselsdato
- Personens dødsdato
- Er der tale om en gift kvinde?
- Hvis ja, ægtefællens navn samt fødselsdato
- Navn på forældrene til den søgte person
- Den søgtes persons bopæl ved det 15. år
- Den søgtes bopælskommune i 1978
- Adresseoplysninger i øvrigt
Hvad sker der, når du har sendt en bestilling?
Når du har indsendt en bestilling af arkivundersøgelse, modtager du en kvittering. Herefter vil vi gå i gang med at behandle din bestilling.
Hvis arkivundersøgelsen indebærer gennemgang af større mængder arkivalier, vil disse blive stillet til rådighed på læsesalen, og du vil få mulighed for at gennemgå dem i vores åbningstid.
Ønsker du udelukkende svar eller oplysninger fra folkeregisterkort eller andre arkivserier, vil du modtage disse oplysninger i din e-Boks.
Har du ikke modtaget kvittering fra Stadsarkivet inden for en uge, så henvend dig via tlf. 98 45 57 72 eller mail stadsarkiv@frederikshavn.dk, da der kan være driftsforstyrrelser.
Hvis du ikke har mulighed for at logge ind med MitID, kan du altid bestille en arkivundersøgelse ved at kontakte Stadsarkivet enten på tlf. 98 45 57 72 eller mail stadsarkiv@frederikshavn.dk.
Følg gerne ovenstående trin og skriv så udførligt som muligt, hvad du ønsker at få undersøgt.
Du er også velkommen til at møde op på læsesalen i vores åbningstid og bestille en arkivundersøgelse.